033-10 40 47

0322-61 17 00

Vill du att vi hör av oss?

Ischias

ISCHIALGI

Smärta som stålar från ryggen till säte, lår och underben är besläktat tillstånd som kallas ischialgi eller ”falsk ischias”. Det uppstår när muskulatur och leder i nedre delen av ryggen, bäckenet och höftpartiet blir så  irriterat eller inflammerat, att smärtorna sprider sig nedöver benet. Detta tillstånd är mycket vanligare än ”äkta” ischias. Ischialgi kan inte opereras men blir ofta bättre med kiropraktorbehandling.

Vanliga orsaker

  • Ledlåsningar/felfunktioner i korsryggen eller bäcken.
  • Muskelknutar i rygg och säte.
  • Seninflammationer/tendinit i säte och höft.
  • Skador i disken mellan två kotor.

 Vanliga symptom

  • Smärtorna strålar till säte och lår, men sällan nedanför knäet.
  • Milda till intensiva smärtor.
  • Molande konstant smärta, som kan vara svår att lokalisera.
  • Muskelsvaghet och domningar.


ISCHIAS

Vanliga orsaker

  • Inflammation runt en nervrot som uppstår vid akut diskbråck i nedre delen av korsryggen.
  • Förkalkningar och slitage som gör det trångt för nerven och dess blodkärl.

 
Vanliga symptom

Ischias kan ge följande symptom och smärta:

  • Längs ischiasnerven på baksidan av låret och underbenet och ända ned i foten.
  • Som strålar nedanför knät, ofta med domningar eller ”sockerdrickskänsla” i foten och benet.
  • Som en skarp, intensiv och väldefinierad, ofta beskriven som en ”elektrisk ström” eller som ger kramp inne i benet.
  • Som ger problem med att gå på tårna eller på hälarna på grund av muskelsvaghet i foten och underbenet.
  • Vilket gör ryggen ibland sned och framåtböjd när man står och går och man kan halta lite.

Vid en neurologisk undersökning kan någon av reflexerna vara svagare eller borta. Nedsatt känsel i huden eller minskad kraft i enskilda muskelgrupper kan förekomma. Det gör ofta ont att sträcka ut foten helt eller att böja sig fram framåt.


Omfattning och varaktighet

  • Mellan 5-10 procent av patienter med ryggsmärtor har ischias.
  • Gravida har större risk att råka utför ischias.
  • Ischias kan vara mycket smärtsamt och ofta långvarigt: 80 procent blir bra utan operation inom tre månader. Långtidssjukskrivning är inte ovanligt.
  • Bara 5 procent av patienter med diskbråck och ischias blir opererade.



SÖK HJÄLP

Om du får smärtor i benet bör du uppsöka kiropraktor, som kan ställa den rätta diagnosen och hjälpa dig vidare. Rätt behandling på ett tidigt stadium kan förkorta sjukdomsförloppet och frhindra långvariga besvär.

Operation
Endast fem av hundra som får ischias blir opererade. Du skall remitteras för operation om du har outhärdliga smärtor som låter sig lindras, eller muskelsvagheter i fot och ben som förvärras. Vid problem med urinering skall man alltid remitteras till operation omedelbart. Det är dock vanligt att många tillfrisknar i väntan på operation.


Diskbråck är inte farligt
Många tror att alla diskbråck måste opereras. Numera opereras endast svåra diskbråck med neurologiskt bortfall. Buktande diskar och mindre diskbråck är relativt vanligt bland vuxna. Ett påvisat diskbråck betyder inte alltid allvarliga ryggsmärtor eller ischias. Det är tryckt att gå till kiropraktorn med diskbråck.

 

Kiropraktisk behandling
Kiropraktorn berättar om du har ”äkta” ischias eller ischialgi och väljer därefter behandlingsform.

Syftet med behandlingen är att återställa god ledfunktion och minska smärtan. Huvudsakligen använder kiropraktorn en rad tekniker och metoder för att med händerna återställa normal funktion i leder, muskler, bindväv och nervsystem. Därmed förbättras blodcirkulationen så att reparationsprocessen i nerven och disken stimuleras och slaggprodukter som irriterar nerven transporteras bort.


Detta kan du göra själv

  • Kylbehandling/isning: lägg en ispåse på nedre delen av korsryggen i cirka 10-15 minuter. Upprepa 3-4 gånger.
  • Sitt så lite som möjligt. Trycket på disken är störst när du sitter.
  • Ligg på rygg på golvet och lägg upp underbenen på en stol.
  • Försök att hitta rörelser och ställningar som minskar smärtan i benet och undvik rörelser som ökar dem.
  • Lite rörelse är bra även om man har svåra smärtor. Gå runt i huset.  Hellre många korta promenader, än en lång.
  • Använd smärtstillande medel vid behov.
  • Massera eller låt någon massera lår, säte och underben. Detta kan ge lindring.
  • Rör på tår och ankelför att stimulera nervbanorna i muskulaturen.



Detta kan du göra för att förebygga

  • Ischias förebyggs bäst i det dagliga livet genom aktivitet och rörelser som upprätthåller ryggens muskulatur och som samtidigt ger cirkulation och smörjning i leder och diskar.
  • Har du redan ryggproblem kan de akuta förvärras till ischias. Ta därför dina ryggproblem på allvar och sök hjälp hos kiropraktorn.
  • Använd sunt förnuft. Lyft inte över din förmåga.

Kiropraktor Per-Ingvar Kopp